Mesterlære: Christopher Nolan


Den engelske filminstruktør har bedre end nogen af sine kollegaer vist, at vilde actionfilm kan byde på andet end bulder og brag. Christopher Nolan er den begavede blockbusters konge, og hans kometkarriere har allerede budt på mange højdepunkter – selvom manden kun er 45 år.

Christopher Nolan

Vigtigste film
Memento, Batman Begins, The Dark Knight, Inception, Interstellar
Oscars
Endnu ingen, men Nolan har to gange været nomineret for bedste originale manuskript
Hyppige samarbejdspartnere
Michael Caine, Christian Bale, Tom Hardy, Cillian Murphy, Hans Zimmer, Wally Pfeister
Største biografsucces
The Dark Knight Rises ($1,084,939,099)
Mest oversete film
Insomnia
Verdensmand
Nolan er både engelsk og amerikansk statsborger, og han har altid begge pas på sig - just in case

 

Mesterlære er en serie på Rehmeiers Moviebox, hvor vi kigger lidt nærmere på nogle af de filminstruktører, der engang var med til at slå tonen an i filmverdenen – og selvfølgelig dem, der stadig gør det nu. Vi ser på en lang række filmskabere fra mange forskellige lande, og Movieboxen skal selvfølgelig også nok give anbefalinger til nogle af mestrenes bedste film. Så hold øje med mesterlære – her gemmer sig meget god Watercooler/Bezzerwizzer-viden

* I serien har vi indtil nu dækket Steven Spielberg.

 

Manden, der gav Batman førstehjælp

Mesterlære: I 1997 var en lille flok mennesker i Hollywood svimlende tæt på at myrde et af popkulturens helt store ikoner. Instruktør Joel Schumacher, manuskriptforfatter Akiva Goldsman samt skuespillerne George Clooney, Uma Thurman, Alicia Silverstone og Arnold Schwarzenegger stod i spidsen for det filmhold, der med den chokerende dårlige Batman & Robin var millimeter fra at tage livet af den maskerede selvtægtsmand med hvad der uden tvivl er en af historiens mest elendige film.

Efter det gigantiske flop var Batman i eksil i mange år. Filmstudiet Warner Bros., der ejer rettighederne til superhelten, planlagde i det skjulte at bringe ham tilbage fra den ufrivillige pension. Studiet manglede dog den instruktør, der kunne gøre Batman lige så sej, som Tim Burton i 1989 gjorde ham – eller sejere.

Den enorme opgave gik til en ung britisk filminstruktør, der havde imponeret vidt og bredt med sine to første film, Memento og Insomnia, men for Christopher Nolan ventede der en helt anden og langt større udfordring med Batman Begins, der skulle genføde Batman. Hvis Nolan, på det tidspunkt stadig et relativt ukendt navn, floppede, ville han få alle verdens tegneseriefans på nakken samt udøve stor skade på sit eget gode navn. Sådan gik det dog ikke. Tværtimod.

Med Batman Begins præsenterede Nolan verden for en langt mere dyster Batman, end noget man før havde set. Den gik rent hjem hos filmfans og anmeldere. Foto: Warner Bros.

 

Fra talent til superstjerne

Batman Begins viste en Batman, som de færreste havde forestillet sig, han kunne se ud. Plaget af indre dæmoner, skyldfølelse og med en voldsom trang til at udrydde den korruption, der har forpestet hans elskede Gotham. Batman Begins er langt mere mørk, dyster og voksen end nogen tidligere superheltefilm, og dens øjeblikke succes gjorde Nolan til en superstjerne.

Den stjernestatus er kun vokset med de to efterfølgere, The Dark Knight og The Dark Knight Rises. Især The Dark Knight er anerkendt som et vaskeægte mesterværk, og Batmans generobrede succes vil altid være tæt forbundet med instruktørens navn. Christopher Nolan er en instruktør, der er notorisk kendt for at være ekstremt involveret i sine filmprojekter, og med sin trilogi om flagermusmanden har Nolan også både instrueret og skrevet historierne og desuden arbejdet tæt sammen med andre om klipning, musik, cinematografi og stort set alt andet.

Men Christopher Nolans gode navn er ikke kun blevet til gennem arbejdet med Batman. Som instruktør formår han at bevæge sig med enorm sikkerhed og flair inden for flere forskellige genrer, fra thriller til Sci-Fi og historisk drama, og historiefortællingen er altid i hovedsædet. Christopher Nolan fortæller med sine film begavede og komplicerede historier, og han formår at pakke dem enormt flot ind i voldsomme actionsekvenser såvel som små, ømme øjeblikke, der bringer det bedste frem i de stjerneskuespillere, han arbejder sammen med.

Christopher Nolan elsker at give plads til fortolkning, og slutningen på hans anmelderroste Inception deler vandene, fordi han ikke giver noget klart svar på, hvordan historien slutter. Foto: Warner Bros.

 

Den konservative innovator

Et godt eksempel på en fremragende og begavet actionfilm er Nolans tankeprovokerende Inception, der er en af hans mest vellykkede og innovative værker. I den adrenalinpumpende kupfilm åbner teknologien muligheden for at bryde ind i folks drømme og plante idéer i underbevidstheden. Historien og dens opbygning er kompliceret, men fordi Nolan er en fremragende historiefortæller, er man aldrig fortabt, men som en rigtig drillepind giver briten masser af plads til, at man selv kan fortolke på historien, og det kræver en vis portion mod.

Inception blev et kæmpehit, som skaffede Nolan mange nye fans og penge til nye projekter. Hans næste film var den lidt mindre vellykkede, men endnu mere ambitiøse, Interstellar, som også er slags knæfald for instruktørens store idol, landsmanden Stanley Kubrick og dennes tidsløse mesterværk 2001: A Space Odyssey. Som Kubrick tør Nolan nemlig også afsøge nye territorier og skubbe til grænserne for filmenes rolle som et format til historiefortælling og underholdning.

På nogle fronter er Nolans altså en innovator, mens han på andre er ærkekonservativ. Hollywoods studier insisterer i disse år på, takket være Avatar (suk), at alle film skal være i 3D, men det cirkusgøgl har den engelske instruktør aldrig tyet til, og han har tværtimod kæmpet med næb og kløer for at holde det ude af sine film, som han optager på klassisk filmrulle og ikke digitalt som nu ellers er normen i filmbranchen.

Nolan har ikke inviteret til biografpremiere siden Interstellar i 2014, men der er godt nyt. For i sommeren 2017 (der er kun et år til) er mesterens næste film klar. Og denne gang vover Nolan sig igen ud i noget, han ikke har prøvet før. Nemlig en film om Anden Verdenskrig og den mirakuløse redningsaktion ved Dunkirk, hvor resterne af de franske og britiske hære i sidste øjeblik blev reddet fra de fremstormende tyskere. Det er endnu en gylden chance for Christopher Nolan for at fastslå sit navn som en af sin generations største filminstruktører.

Nolan var uhørt ambitiøs med Interstellar, men fløj måske også en anelse for tæt på solen. Hans næste projekt, Dunkirk, byder på en helt ny udfordring for Nolan, der aldrig før har lavet en krigsfilm. Foto: Warner Bros.

 

 

Kommentarer: