Penélope Cruz (Laura), Javier Bardem (Paco), Ricardo Darín (Alejandro) med flere
José Luis Alcaine
Javier Limón
132 minutter
Spansk

En tragedie i familien

Anmeldelse: Kan du holde på en hemmelighed? Selvfølgelig kan du ikke det. Hemmeligheder slipper altid ud før eller siden. Og hvad sker der så, når løgnen afsløres, og skeletterne vælter ud af skabet? I det spanske drama Alle ved det er svaret desværre, at der ikke sker så pokkers meget. Filmen er skabt af den iranske mesterinstruktør Asghar Farhadi, der i sin karriere har stået bag langt bedre og mere spændende fortællinger end denne.

Instruktøren har fået Spaniens bedste skuespillere, ægteparret Javier Bardem og Penélope Cruz, til at spille hovedrollerne. Men selv ikke duoens talent og vitalitet kan puste meget liv i den halvkedelige og uforløste film. Foruden kapaciteterne Bardem og Curz har Farhadi dog ét, tilsyneladende stærkt trumfkort på hånden: Han har sine hemmeligheder. Det er tydeligt fra første fløjt, at der gemmer sig noget under overfladen i filmen. Man fornemmer, nej forventer, at der kommer en lavine af dramatiske afsløringer. Asghar Farhadi holder os på pinebænken til det allersidste, men det er ikke et es, han sidder og gemmer på.

Laura (Penélope Cruz) er født i Spanien, men har i mange år boet i Buenos Aires. Hun rejser hjem til sin  charmende lille fødelandsby, da hendes søster skal giftes. Med sig har Laura sin 5-årige søn og sin vilde teenagedatter Irene. Lauras mand, den tørlagte alkoholiker Alejandro (Ricardo Darín) er blevet hjemme i Argentina. Under bryllupsfesten går strømmen, og midt i strømafbrydelsen opdager Laura til sin rædsel, at Irene er væk. Hun er forsvundet fra sin seng, og nogen har efterladt en besked om, at de har kidnappet hende. Der går ikke længe, inden familien mistænker, at forbrydelsen må være begået af en person meget tæt på dem.

Penélope Cruz og Javier Bardem danner par i virkelighedens verden. De spiller ungdomskærester i filmen Alle ved det, hvor Lauras (Cruz) datter kidnappes. Foto: Scanbox Entertaiment.

Det er enhver forældres værste mareridt, der bliver til deprimerende virkelighed, da Irene kidnappes. Penélope Cruz er god i rollen som den bange mor, men det er hendes off screen-ægtemand Javier Bardem, der er filmens MVP. Han spiller den glade og hjælpsomme vinbonde Paco, der i sine unge år var kærester med Laura. Farhadi gør det klart, at der er mere i forholdet mellem Laura og Paco end bare to ungdomskærester, men der går lang tid, inden vi finder ud af, hvordan det hænger sammen. Javier Bardem er en mester, og han er den, manuskriptet giver mest at arbejde med.

Alle ved det er for lang og for langsom. Filmen er længe om at skyde handlingen i gang, fordi den introducerer en overflod af karakterer, mange af dem uvæsenlige for plottet. Desuden åbner instruktør også op for en sidehistorie fra fortiden; Mange af familiemedlemmerne har et horn i siden på den tilsyneladende godhjertede Paco. De mener, at han franarrede Laura noget jord til en alt for lav pris. Landbrugsjord, som de mener, Paco nu bør sælge for at redde Irene fra kidnapperne. Det er en del af “alle er under mistanke”-narrativet, men den sidehistorie ender med at stå skuffende uforløst tilbage.

Asghar Farhadi vandt i 2011 Oscaren for bedste udenlandske film for sit mesterværk Nader og Simin – en seperation. Filmen handler om et iransk ægtepar, der skændes om, hvorvidt de skal rejse til USA for at give deres datter en bedre fremtid eller blive i Iran for at passe hans senile far. Det var en meget ægte og underspillet film, og den dramatiske åre, som pumpede i den film, er desværre forkalket i Alle ved det. Trods godt skuespil og løftet om hemmeligheder og dramatik kommer filmen aldrig for alvor kommer under huden på sine karakterer, og vi sidder tilbage for mange spørgsmål.