The Sweet Hereafter (1997)


En lille by i Canada får et kollektivt chok, da en skolebus kører galt, og en masse børn mister livet. Grådighed og mistro tager over, da en advokat begynder at tale om erstatning og ”retfærdighed”.

The Sweet Hereafter (1997)

Instruktør
Atom Egoyan
Manuskript
Atom Egoyan (baseret på romanen "The Sweet Hereafter" af Russell Banks)
Medvirkende
Ian Holm (Mitchell Stephens), Sarah Polley (Nicole Burnell), Bruce Greenwood (Billy Ansel) med flere
Spilletid
112 minutter
Sprog
Engelsk
Dansk titel
Tiden efter

 

Canadisk film på verdenskortet

Anbefaling: Sjældent sker det, at film fra Canada løber med de store internationale overskrifter. Hæder, priser og omtale går som regel til film fra landets nabo mod syd. Men indimellem kommer canadiske film alligevel på verdenskortet, som det for eksempel skete i 1997 med Atom Egoyans lille, elegante perle The Sweet Hereafter, der ses som en af landets bedste film.

Det er en stille og rørende fortælling om, hvordan en tragisk ulykke kan splitte et ellers harmonisk og tæt lokalsamfund. Et samfund, hvor alle dog har hemmeligheder og egne dagsordener at arbejde efter. Det er en fortælling om sorg, men også om grådighed, og det er en samtidig en moralsk løftet pegefinger rettet mod de mennesker, der altid vil profitere på andres folk ulykke.

Den livsglade og vellidte buschauffør Dolores Driscoll (Gabrielle Rose) kører sin daglige rute i det snedækkede British Columbia, hvor hun samler børn op på vej til skole. Alt er som det plejer at være, indtil hun pludselig mister herredømmet over den gule skolebus, der vælter ud over et autoværn og ender på en frossen sø.

Derfra kan en af børnenes forældre se, hvordan bussen ryger gennem den tynde is, mens de fleste børn drukner i det iskolde vand. Advokaten Mitchell Stevens (Ian Holm, kendt fra sin rolle som Bilbo i Lord of the Rings) hører om ulykken og iler mod den fredelige by for at gøre klar til at sagsøge alle, der kan tænkes at bære en form for skyld. De sørgende forældre bliver splittet i to grupper; de, der vil have penge ud af ulykken, og de, der vil behandle deres sorg på andre måder.

En helt almindelige dag udvikler sig til en skrækkeligt mareridt for de forældre, der sender deres børn i skole med bussen, som de plejer. Sorg og mistænksomhed tager snart over. Foto: Alliance Communications.

 

The Sweet Hereafter er fortalt i brudt kronologi og med mange flashbacks. Der går ikke lang tid, inden det står soleklart, at den lille by ikke er så fredelig, som den på overfladen ser ud til at være. Det er svært at se filmen og lade være med at tænke på David Lynch’s klassiske tv-serie Twin Peaks.  Både film og serie foregår i en lille, på overfladen, rolig by, men skraber man blot et usselt, tyndt lag af lakken, blottes de mange intriger, dramaer, affærer og mørke hemmeligheder.

Ian Holm (som mange vil genkende som Bilbo Sækker fra Ringenes Herre) er filmens store oplevelse på skuespillerfronten. Advokaten gennemgår en dramatisk forandring i løbet af årene efter ulykken, hvor han stadig forsøger at få rejst en sag. I begyndelsen er han ivrig og overbevisende, men efterhånden mister han gejsten, for han har selv rod i privatlivet. Hans datter er narkoman, og hendes nedtur dræner ham for energi, selvom han efterhånden har opgivet alt håb om at redde hende. Undervejs opnår man en vis næsten modvillig sympati med manden, der i begyndelsen forekommer umenneskeligt opportunistisk og falsk.

 

Incest og brudt idyl

En anden stærk præstation leverer Sarah Polley i rollen som den søde og perfekte skolepige Nicole Burnell. Hun er en af de få der sammen med buschaufføren Dolores overlever ulykken, og advokaten ser den nu lamme pige som et vigtigt våben i kampen for erstatning. Nicole har dog mistet gejsten, og selvom hendes far er meget ivrig efter at få del i pengene. I en klam og hårrejsende scene ser man, at Nicole dog har sine egne grunde til ikke at ville adlyde faderen.

I sidste ende betyder det intet, om de sørgende forældre får erstatning og oprejsning i retten. Illusionen om fred i den lille by er for evigt ødelagt, og det er portrættet af sorgen og måden, vi bearbejder den forskelligt, der er filmens genistreg. Tingene vil aldrig blive, som de var, og det går også op for advokaten, da han på en flyvetur møder en af datterens gamle veninder og fortæller hende om, hvordan han selv har mistet sin datter.

Det lyder som en melankolsk og tårepersende omgang, men filmen er mere tankevækkende end tudende og kan helt bestemt anbefales til alle, der nyder at se en rigtig dramafilm, hvor skuespil og manuskript er i top. Godt gået, Canada!

Ian Holm er fremragende som opportunistisk advokat, der ender med at blive et rigtigt menneske, da han også får sorg og ulykke tæt på sin egen krop. Foto:

 

 

Kommentarer: