Reservoir Dogs (1992)


Nyskabende og flabet. Voldelig og kontroversiel. Gennemført og genial. Velkommen i rampelyset, Quentin Tarantino

Reservoir Dogs var instruktørens første film, og den lagde fundamentet for hans karriere som superstjerne og excentriker i Hollywood

Reservoir Dogs (1992)

Instruktør
Quentin Tarantino
Manuskript
Quentin Tarantino
Medvirkende
Michael Madsen (Mr. Blonde), Harvey Keitel (Mr. White), Tim Roth (Mr. Orange), Quentin Tarantino (Mr. Brown) med flere
Spilletid
99 minutter
Sprog
Engelsk
Dansk titel
Håndlangerne

 

Madonna og de mange pikke

Anbefaling: Fans af Madonna havde nok aldrig tænkt over, at popdronningens udødelig ”Like a Virgin” måske kunne handle om en pige, der har ekstremt meget sex, indtil hun en dag støder på et mandligt kønsorgan så stort og ekstremt, at det gør lige så ondt, som det gjorde den første gang. Efter at have set Reservoir Dogs er det umulig at høre sangen og tænke på noget andet end den udlægning.

Seks mænd i jakkesæt spiser morgenmad i selskab med en sur gammel mand og dennes søn, der er iført historiens måske grimmeste sportsjakke. De snakker om løst og fast, indtil den ene af dem begynder at udrede sine teorier om Madonnas ”Like a Virgin”. I filmen er han blot kendt som Mr. Brown. Skuespilleren bag Mr. Brown hedder Quentin Tarantino, og foruden at analysere Madonnas sange, instruerede han også Reservoir Dogs efter sit eget manuskript. Tarantino er et navn, der selv hos den største filmnovice sikkert nok kan vække en vis genklang. Reservoir Dogs var Tarantinos debut som instruktør, og han medvirker selv i et par scener i en film, der skulle ændre filmlandskabet og som samtidig blev første skridt på vejen mod Hollywoods absolutte top for Quentin Tarantino.

Hvem kan man stole på? Ingen! Det er svaret, de to røvere, Mr. Pink og Mr. White, kommer frem til, da deres diamantkup går i vasken og ender i et blodbad. Foto: Miramax Films.

 

Det perfekte kup

Den skræmmende ronkedor Joe Cabot (Lawrence Tierney) samler seks mænd, der ikke kender hinanden, til det perfekte kup. De skal stjæle en sending slebne diamanter fra en svagt bevogtet juveler i en lille by. Ind og ud på to minutter. Nemt og yderst profitabelt. Skide godt, Joe. Cabot, der er hjernen bag kuppet sammen med sin søn og arving Nice Guy Eddie (Chris Penn) giver de seks forbrydere kodenavne: Mr. Blonde, Mr. Brown, Mr. Blue og så videre.

Det går galt næsten med det samme. Politiet venter lige uden for smykkeforretningen, og derfra er det hver mand for sig. Mr. Pink (Steve Buscemi) og Mr. White (Harvey Keitel) mødes ved det hemmelig skjulested, men de sidder i lort til halsen. Flere af de andre er døde, og Mr. Orange (Tim Roth) er skudt i maven og skriger som en stukken gris, mens blodet pisser ud af ham. Hurtigt bliver de paranoide røvere enige om, at der er en stikker i blandt dem, men hvem kan det være? Hvordan finder de ham? Og hvad skal de gøre ved ham, når de finder ham?

 

Ekstrem vold i en fattig film

Reservoir Dogs er lavet på et meget stramt budget og uden opbakning fra et af de store filmselskaber – en såkaldt indie-film. Budgettet, på omkring 1.2 millioner dollars, var så smalt, at flere af skuespillerne måtte bruge deres eget tøj. I filmen ser man aldrig kuppet, og hvad der går galt, blot nogle klip fra den efterfølgende flugt fra ordensmagten. At vise selve kuppet ville simpelthen være for dyrt til, at budgettet kunne bære det.

Tarantino brugte en række kneb til at skabe en seværdig og unik film for små penge. Kneb, han siden har brugt så ivrigt i sine andre film, at de er blevet hans kendetegn. Kendetegn nummer et: Dialogen. De lange replikker proppet med referencer til popkultur indikerede en helt ny og meget personlig filmstil, som i dag er tæt forbundet med Tarantinos navn. Alt fra lange, tilsyneladende ligegyldige diskussioner om drikkepenge, til Madonnas lyrik og den ukendte kineser Toby bliver spyttet ud i ét væld – og det er bare i filmens åbningsscene.

Kendetegn nummer to: Rå vold – og masser af det! Reservoir Dogs skabte en heftig debat omkring, hvad man egentlig kan tillade sig at vise på film, og om voldelig film skaber voldelige mennesker. En debat, der er sprunget frem hver gang, Tarantino har været klar med en ny film, for han skubber stadig grænserne for filmvold til deres yderste.

I en af filmens mest ikoniske og kontroversielle scener har Mr. Blonde (Michael Madsen) fået snydt sig til lidt hyggetid med en tilfangetaget panser. Til tonerne af ”Stuck in the middle with you” skærer Mr. Blonde dens stakkels betjents øre af og hælder benzin ud over ham, inden en skytsengel redder torturofferets liv i sidste øjeblik. En brutal og ulækker, men også modig scene, som Quentin Tarantino har måttet forsvare mange gange i årenes løb.

Reservoir Dogs har haft stor indflydelse på nyere action- og kupfilm, og den indflydelse gør sig stadig gældende i dag. Quentin Tarantino udfordrede en lang række konventioner og skabte sin helt egen stil, der siden er blevet efterlignet af utallige instruktører. Hvordan topper man dog sådan en succes som ung, håbefuld instruktør, så man undgår at blive et ”One hit wonder” alla M. Night Shyamalan? Tarantino lavede Pulp Fiction som sit næste projekt, men det er en historien til en anden dag.

Røvere på rad og række. De professionelle bankrøvere begiver sig af sted for at lave det letteste kup i verdenshistorien - men det går naturligvis galt. Foto: Miramax Films.

 

 

Kommentarer: