Chihiro og heksene (2001)


Japans Walt Disney, Hayao Miyazaki, skabte i 2001 den vildeste og mest fantasifulde animationsfilm nogensinde. Chihiro og heksene er mesterværk og en hyldest til den japansk historie, landets kultur og de stolte animationstraditioner hos Studio Ghibli

Chihiro og heksene (2001)

Instruktør
Hayao Miyazaki
Manuskript
Hayao Miyazaki
Medvirkende (japanske stemmer)
Chihiro (Rumi Hiiragi), Haku (Miyu Irino), Yubaba (Mari Natsuki) med flere
Spilletid
124 minutter
Sprog
Japansk
Alternative titler
Sen to Chihiro no Kamikakushi (japansk), Spirited Away (engelsk)

 

Det er ikke Disney

Anbefaling: Mange af Walt Disneys største succeser er inspireret af eventyr fra Vesten. Japan har også masser af eventyr og folkesagn, men de er generelt en del mørkere, men også mere fantasifulde end deres vestlige modstykker, og det ser man da også i landets stolte animationsindustri.

Hayao Miyazaki, der i 2013 lavede sin sidste film, var i mere end 40 år en af de mest genkendelige animationsinstruktører i verden, og han stod bag en række film, der også formåede at blive store succeser på de vestlige breddegrader. Trods de store kulturforskelle. Film, som alle Disney-ansatte ville ønske, at de kunne have været en del af.

Chihiro og heksene er Miyazakis største succes og mesterens signaturfilm. Et eventyr, der inviterer med ind i en helt særlig verden af hekse, guder, dæmoner, skurke og helte. Miyazaki lod sig inspirere af gamle japanske teaterstykker, malerier og landets fascinerende arkitektoniske traditioner, og resultatet er en slående og visuelt unik animationsfilm – og en rigtig god historie.

Hotellet er hjemsted for mange besynderlige væsener, der alle arbejder for at gøre gudernes ophold så behageligt som muligt. Chihiro ender som arbejdskraft på det mystiske hotel, fordi det er den eneste måde, hun kan redde sine forældre på. Foto: Studio Ghibli.

 

De æder som svin

Den 10-årige pige Chihiro er på vej til sit nye hjem sammen med sine forældre. De farer vild på en snørklet bjergvej, og familien stiger ud af bilen og prøver at orientere sig. De kommer forbi en gammel og tilsyneladende nedlagt forlystelsespark. Til forældrenes store overraskelse finder de en restaurant, der bugner af de lækreste retter, som Chihiros mor og far med glubende appetit begynder at hugge i sig.

Chihiro går på opdagelse på egen hånd og finder et smukt kurbad, hvor hun også møder drengen Haku, der advarer hende om, at hun skal skynde sig væk, inden solen går ned. Pigen løber tilbage til sine forældre, der er blevet forvandlet til svin, og den magiske verden begynder at tage form.

Chihiro og hendes forældre har fundet et magisk hotel og kurbad, hvor ånder og guder kommer for at slappe af og blive vartet op. Stedet er drevet at den onde og gerrige heks Yubaba, der fortæller Chihiro, at hun må arbejde på hotellet, hvis hun vil have sine forældre tilbage. Chihiro leder efter den mystiske Haku, som kan hjælpe hende til at flygte, men den onde heks er ude efter Haku.

 

Alice i eventyrland

Filmen er ofte blevet sammenlignet med Lewis Carrolls evige klassiker Alice i eventyrland, og der er også visse oplagte sammenligninger. Som Alice nærmest falder Chihiro ind i en magisk eventyrverden, og som Alice mister hun også en del af sin barnlige uskyld undervejs på sit eventyr.

Karakteren Chihiro er en af Miyazakis bedste kreationer, som instruktøren brugte flere år på at opfinde og give den helt rette personlighed. I starten af filmen er hun et surmulende barn, men undervejs på sin rejse viser hun sig som både kærlig, modig og loyal – den perfekte heltinde, der kan noget helt andet og mere end den typiske Disney-prinsesse. Det er endda Chihiro, der må redde drengen og ikke omvendt.

Miyazaki fandt angiveligt en del af sin inspiration hos sin vens 10-årige datter, der ved første øjekast bare var en mut pige, men som viste sig at være meget mere end det. Instruktøren ville med Chihiro skabe en heltinde, som 10-årige piger (og andre, både drenge og piger) kunne identificere sig med og se op til, og han gav hende med vilje et helt ”almindeligt” udseende for den måde at skabe en hovedperson helt nede på jorden – og det lykkedes meget godt.

Ikke alle ånder og hekse er onde og farlige, lærer Chihiro undervejs på sit eventyr. Det viser sig, at heksen Yubaba har en søster, som er meget venligere, men stadig farlig med sit trylleri. Foto: Studio Ghibli.

 

Pas på naturen

Chihiro er altså en genistreg, og det samme må siges om den fantastiske verden, hun udforsker. Det meste af handlingen udspiller sig på det mystiske hotel, og med de unikke animationer og tusindvis af detaljer skabte Hayao Miyazaki et enestående levende og spændende univers, som gemmer på mange mysterier. En del af dem giver filmen ikke noget svar på.

En af filmens mest kendte scener viser, hvordan et farlig og ildelugtende monster har taget ophold på hotellet. Stakkels Chihiro får til opgave at ”rense” det stinkende uhyre, som faktisk viser sig at være flodernes Gud, der i årevis er blevet forurenet af menneskets skidt og affald. Da Chihiro har befriet den for gamle cykler og andet skrammel, er floden igen ren og levende. Det er klassisk Miyazaki at hæve pegefingeren over for den skødelsløse måde, vi mennesker behandler vores planet på.

Chihiro og heksene er et mesterværk, som slet ikke ligner de Disney-film, de fleste af os er vokset op med. Der er langt mere fantasi og mystik at lade sig opsluge af – både for børn og voksne.               

 

 

Kommentarer: