Årets tre længste Oscar-næser


Steven Yeun – snydt for en bedste birolle-nominering for Burning

Burning var en af sidste års allerbedste film. Det er film, der bare er vokset og vokset på mig, siden jeg så den i slutningen af 2018, og skulle jeg lave en ny liste over årets bedste film, ville den sikkert ende højere end den 4. plads, jeg gav den. Så mesterligt fortalt, perfekt udført og enormt velspillet er Lee Chang-dongs koreanske thriller. En film, som man bare ikke kan glemme. Og Steven Yeun, som mange kender fra serien Walking Dead, er filmens helt store højdepunkt i rollen som den mystiske og pissehamrende uhyggelige Ben, en rig mand, der har en dyster side. Yeun spiller røven ud af bukserne, og han burde virkelig have fået en nominering for bedste birolle. En skam, men i det mindste er jeg sikker på, at vi kommer til at opleve ham i mange ”seriøse” roller fremover. Han er virkelig dygtig!

I det hele taget har Burning overhovedet ikke fået den fortjente opmærksomhed. Den er ikke engang nomineret til prisen for bedste ikke-engelsksprogede film. Den kunne endda sagtens have opnået en nominering til prisen for bedste film. Man kan kun grine af, at en film som Black Panther er nomineret i den kategori, når mesterværker som Burning og Cold War ikke er. Men udenlandske har aldrig kunnet begå sig i den store kategori. Hvilket er latterligt.

Klik her for at se min liste med 2018’s 10 bedste film.

Han liger en sød og rar fyr. Han er høflig, begavet og velhavende. Men føj for satan i helvede, hvor er han dog uhyggelig! Karakteren Ben fra filmen Burning er en af de mest uhyggelige, jeg kan mindes. Steven Yuen spiller fantastisk og burde have fået en Oscar-nominering. Foto: Camera Film.

 


Hereditary – slem hjerneblødning får Akademiet til at overse genial gyser

Ja, det er sandt at gyserfilm har det notorisk svært i konkurrencen om at vinde Oscars – eller bare at komme i betragtning til at vinde Oscars. Med undtagelse af den nominerede Eksorcisten i 1974 og den fuldt fortjente vinder Ondskabens øjne i 1992 er ingen uhyggelige film blevet indstillet til branchens største ære. Men Hereditary burde have fået en nominering i bedste film-kategorien OG en nominering for bedste hovedrollen til Toni Collette.

Filmen var en af sidste års mest anmelderroste, og den imponernede instruktør Ari Aster slap virkelig godt fra sin debutfilm. Den handler om en familie, der rammes af uheld og uhyggelig hændelser, efter den dominerende bedstemor dør. Det er okkult, overraskende og stemningsmættet, og Toni Collette er mastodontisk i rollen som en kvinde i total opløsning, martret af skyldfølelse. Hvis en film som Hereditary overhovedet ikke kan komme til, så er der ikke meget håb for gysergenren som ellers budt på en del interessant film de seneste år. Det er fan’me uhyggeligt, du!

Klik her for at læse min anmeldelse af Hereditary. 

 

Der venter mange uhyggelige erkendelser for Toni Collettes karakter, efterhånden som hun begynder at komme til bunds i sin families historier. Foto: Nordisk Film.

 


First Man – undervældende portrætfilm havde fortjent en Oscar for musikken

Det 2018-filmsoundtrack, som jeg har lyttet allermest til, er ikke Black Panthers fede hip hop-junglerytmer, selvom musikken er produceret i samarbejde med Kendrick Lamar, som jeg holder så meget af. Nej, det er i stedet de voluminøse, klassiske toner af First Man, Damien Chazelles film om Neil Armstrong og Apollo 11-missionen. Jeg var skuffet over filmen, der mest af alt viste, at den unge Whiplash og La La Land-instruktør trods alt bare er et menneske, og ikke en kong Midas-lignende figur, der forvandler alt til filmguld. Men musikken – hold nu op, den er simpelthen fantastisk smuk!

Det er selvfølgelig Chazelles hofkomponist Justin Hurwitz, manden bag musikken til førnævnte Whiplash og La La Land, der endnu engang har grebet dirigentstokken og komponeret et enormt smuk soundtrac. Som altså af uforklarlige årsager er blevet forbigået af Akademiet, der slet ikke har været begejstret for First Man. En film mange ellers havde tårnhøje forventninger til. Jeg opfordrer – nej, BEFALER – dig til at gå på Spotify eller YouTube og lytte til Hurwitz soundtrack. Se også filmen og nyd især nummeret The Landing, når Eagle-fartøjet lander på månen. Det er sidste års med afstand bedste filmscene.

Ryan Gosling arbejder endnu engang sammen med Damien Chazelle, der instruerede skuespilleren til en Oscarnominering i La La Land. Foto: UIP.

 


 

Kommentarer: